بررسی دیدار ذوب آهن - پرسپولیس سوژه میز کارشناس طرفداری با حضور اردلان آشتیانی بود...

اردلان آشتیانی مقابل دوربین طرفداری قرار گرفت.

به گزارش طرفداری، اردلان آشتیانی میهمان میز کارشناس طرفداری بود و با حامد وفائی درباره دیدار امشب پرسپولیس و ذوب آهن صحبت کرد.

این روزها بحث زیادی درباره اینکه مهدی تارتار مدام به پرسپولیس می بازد مطرح است و اردلان آشتیانی در این باره معتقد است هیچکس دوست ندارد برابر رفیق یا رقیبش بازنده شود و می خواهد از حیثیت خود دفاع کند.

صحبت های جالب اردلان آشتیانی در خصوص بازی امشب را ببینید و بخوانید:

 

سلام خدمت بینندگان طرفداری. با برنامه میز کارشناس در خدمت شما هستیم. امشب بازی حساس پرسپولیس و ذوب آهن است. در خدمت اردلان آشتیانی، کارشناس جوان فوتبال کشورمان هستیم و می خواهیم در مورد بازی امشب صحبت کنیم.

من هم عرض ادب و احترام دارم خدمت بینندگان محترم طرفداری و شما، افتخاری است که امروز کنار شما حضور دارم.

پرسپولیس اولین گامش از فینال شش گانه را برداشت و 5 فینال دیگر پیش رو دارد. پیکان را ده نفره خوب برد و بازی با ذوب آهن یک بازی حساس دیگر است. فکر می کنی بازی با ذوب آهن چطور خواهد بود؟

فکر می کنم بازی را تا نبینی نمی توانی کامل آنالیز کنی اما ببینید هر تیمی بخواهد جلوی پرسپولیس باز بازی کند و به پرسپولیس فضا دهد خصوصا در کانال های کناری احتمال دارد اتقافی که برای پیکان رقم خورد، برای تیم های دیگر هم رقم بخورد حتی گل زودهنگام بخورد. بعد گل زودهنگام خوردن جلوی پرسپولیس، دیگر سخت می شود به آنها گل زد ولی بسته و جمع و جور بازی کردن و به قول معروف کامپکت بازی کردن یا پرس شان را یک خط عقب بیاورند می توانند در بازی ای که صبر و حوصله در آن باشد و با بازی فیزیکی از پرسپولیس امتیاز بگیرند.

شناختت از مهدی تارتار چیست. فکر می کنی جلو بازی می کند یا عقب؟

از مهدی تارتار بازی های مختلفی دیده ام. اگر یادتان باشد زمانی که در آزادی جلوی پرسپولیس بازی کرد با نفت مسجدسلیمان توانستند پرسپولیس را 1-0 شکست دهند با همین استراتژی که گفتم، پرس از عقب و بازی با ضدحمله های سریع و گل زدن و نشستن عقب. اینجوری پرسپولیس را شکست دادند ولی دو بازی امسال جلوی پرسپولیس انجام داده که خب طبیعتا خوب نتیجه نگرفته است.

چون خواسته فوتبال بازی کند؟

چون خواسته فوتبال بازی کند. وقتی تیمی می خواهد فوتبال بازی کند طبیعتا دو جنبه دارد که خدمتتان عرض کردم. اگر واقعا بخواهد عقب بنشیند خب ذوب آهن را در این چند هفته واقعا بد دیدیم، سه چهار هفته بود که خوب شده بودند و این وقفه در لیگ واقعا فکر می کنم تیم هایی که به ضررشان شده از لحاظ تاکتیکی، چون می بینید وقتی تیم شما از شرایط بازی رسمی دور باشد، بازی رسمی با دوستانه خیلی فرق دارد، وقتی تیمت از شرایط بازی رسمی بیرون بیاید سخت است دوباره هلش بدهی. این اتفاق برای ذوب آهن افتاد و جلوی هوادار باختند در صورتی ذوب آهن تیمی شده بود که فولاد را در اهواز برده بود. طبیعتا بخواهم بگویم منطقی اش این است ذوب آهن همان سیستمی که تارتار در آن تبحر دارد، 4-2-3-1 که در آن تبحر دارد را بچیند و عقب بنشیند و در ضدحملات برنامه داشته باشد و فکر می کنم احتمال دارد اینگونه موفق شود.

همین دو شکستی که اخیرا گفتی باعث شده صحبت هایی شود که مهدی تارتار جلوی پرسپولیس خوب می بازد. یکسری حرف و حدیث ها ایجاد شده است، نظرت در این خصوص چیست؟

شما خودتان چندین سال است که در فوتبال هستید و از قدیمی ها هستید، هیچکس دوست ندارد چه جلوی رفیقش چه رقیبش از زمین بازنده خارج شود. خصوصا فوتبالی که در یک تیم فوتبال فقط 11 نفر که به زمین می روند درگیر نیستند پشت این تیم 50-60 عوامل است. مدیرعامل، سرمربی و خانواده این بازیکنان و بازیکنان رزرو. هیچوقت نمی توان گفت ما تیم مان را می فرستیم برود ببازد به پرسپولیس تا پرسپولیس قهرمان شود چون واقعا آدم می خواهد از حیثیتش دفاع کند خصوصا الان که واقعا شرایط سخت شده، مربی هایی که به چرخه می آیند دیگر از این چرخه بیرون بیایند کارشان برای برگشت سخت است برای همین همه دوست دارند از حیثیت خودشان و تیمشان دفاع کنند. اتفاقی که افتاد خصوصا در بازی جام حذفی پرسپولیس و ذوب آهن که پرسپولیس آن بازی را برد، این بود که ذوب آهن از همان شروع بازی آمد پرس کرد و از جلوی زمین این کار را انجام می داد و بعد از اینکه از پرسپولیس گل خورد تیمش بازتر شد و دیگر کلا باز شدند و همین باعث شد روی ضد حمله دو گل دیگر هم بخورند.

یکی از انتقاداتی که این فصل به یحیی و کادرش می شد تغییرات پیاپی در خط دفاعی بود. پرسپولیس جلوی پیکان پس از مدت ها با سیدجلال بازی کرد کنار علی نعمتی. فکر می کنی در بازی با ذوب آهن این خط دچار تغییر شود؟

طبیعتا بازی دادن و ندادن سیدجلال به خاطر شرایط سنی اش است. به سید استراحت می دهند تا در ادامه لیگ از او استفاده کنند. هر دفعه که سیدجلال بازی کرده خصوصا در نقش یک لیدر یا رهبر توانسته خیلی تاثیر بگذارد خصوصا زمانی که پرسپولیس زود به حریف گل می زند قابلیت بالایی دارد سیدجلال و وقتی تیمش عقب نشسته خیلی خوب می تواند رهبری کند ولی خب تیم پرسپولیس وقتی که نیاز دارد تیمش بیاید بالا و فاصله خطوط را کم و پرس از جلو بازی کند، شاید به خاطر شرایط سنی سیدجلال برای او این سبک سخت باشد.

فکر می کنی بازی با ذوب آهن تغییرش دهد؟

طبیعتا پرسپولیس نیاز به برد دارد و دانه دانه بازی هایش را باید ببرد فکر می کنم به خاطر عملکرد خوب سیدجلال در این بازی بعید می دانم تغییر بدهد ضمنا یک فلش بک بزنم به جام ملت های آسیا زمانی که قطر توانست قهرمان جام ملت ها شود مربی شان سانچز تمام خط دفاعی تیمش و گلرش را از بازیکنان السد انتخاب کرد. این نشان می دهد مدافعین وسط خیلی نیاز دارند که کنار هم بازی کنند و هماهنگ باشند و این تغییر و تحولات فکر می کنم به ضرر هر تیمی است.

در نهایت فکر می کنی پرسپولیس این فصل می تواند قهرمان شود یا نه؟ آن فصلی که پرسپولیس قهرمان شد لیگ اول را یادت است.

بله.

آن فصلی که پرسپولیس 12 امتیاز اختلاف داشت با استقلال فکر کنم خودت در پرسپولیس بودی، فکر می کنی این فصل پرسپولیس بتواند آن فصل را تکرار کند؟

روی کاغذ بازی های استقلال سخت تر است. باید بروند به اهواز و با فولاد بازی کنند. طبیعتا استقلال امتیاز از دست می دهد و پرسپولیس هم یکی دو بازی سخت دارد. با تراکتور و فجر سپاسی خارج از خانه و همین ذوب آهن و سپاهان. فکر می کنم برای اینکه یک تیم قهرمان شود روی کاغذ خیلی احتمالات وجود دارد ولی باید یادمان باشد که پرسپولیس همیشه پرسپولیس است و همه طرفداران از آنها برد می خواهند. اگر پرسپولیس زودهنگام قهرمان شود و بیاید یک بازی اش را فرمالیته ببازد روز تماشاگران خراب است. فکر می کنم شانس پرسپولیس بالاست و اگر استقلال بخواهد اینجوری ادامه دهد فکر می کنم استقلال از لحاظ تاکتیکی خیلی افت کرده باشد حتی پلن ضدحمله و پرس از یک سوم میانی و ضدحمله های سریع هم دیگر در آن موفق عمل نمی کند. فکر می کنم استقلال باز هم امتیاز از دست می دهد و از این سمت پرسپولیس باید ببرد تا قهرمان شود.

نتیجه پرسپولیس و ذوب آهن؟

خیلی سخت است پیشبینی کردنش و اگر اجازه دهید پیش بینی نکنم ولی فکر می کنم این بازی گل داشته باشد.

ممنون از شما، امیدوارم شما را در عرصه مربیگری در لیگ برتر ببینیم.

ممنون انشالله همیشه سلامت و موفق باشید.